Η Κρίσιμη Στροφή στο Ξεκίνημα των νέων της Ελλάδας για την Πορεία τους προς το Σπουδαστικό και Επαγγελματικό τους Μέλλον


UG Myths

Οι Πανελλήνιες εξετάσεις είναι ο μονόδρομος που πρέπει να διαβούν όλοι οι μαθητές Λυκείου στην προσπάθεια τους να αποκτήσουν έναν τίτλο σπουδών ΑΕΙ?

Αυτό το ερώτημα απαντάται κάθε χρόνο από χιλιάδες Ελληνικές οικογένειες με τον πλέον αβέβαιο τρόπο. Για τους ακολούθους λόγους που θα αναλυθούν παρακάτω, μεγάλα ποσοστά υποψηφίων οδηγούνται (από κεκτημένη ταχύτητα) στην πεπατημένη της ενασχόλησης με τις Πανελλήνιες εξετάσεις, και ό,τι αυτές συνεπάγονται σε ψυχολογική πίεση, έξοδα και αβεβαιότητα για το μέλλον των νέων παιδιών που επιδιώκουν μια θέση στον ήλιο της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (με απώτερο στόχο την επαγγελματική τους αποκατάσταση).

Πως ακριβώς πολλοί μαθητές παρασύρονται σ’ αυτό το συγκεκριμένο λάθος να εμπλακούν με τις Πανελλήνιες και ποιοι είναι οι Μύθοι που μπερδεύουν μαθητές και γονείς στη χάραξη μιας σωστής στρατηγικής?

  1.  “Είναι ακριβές οι σπουδές στο εξωτερικό”  Πολλές οικογένειες δε γνωρίζουν ότι το κόστος σπουδών στα Βρετανικά Πανεπιστήμια είναι σαφώς χαμηλότερο για την οικογένεια από την επιλογή σπουδών σε μια Ελληνική πόλη εκτός της πόλης διαμονής της οικογένειας.  Αυτό συμβαίνει γιατί το πρώτο πτυχίο στη Βρετανία αποκτάται σε 3 χρόνια σε αντίθεση με τα 5 κατά μέσον όρο που απαιτούνται στα Ελληνικά ΑΕΙ, λόγω καθυστερήσεων, καταλήψεων και συναφών προβλημάτων.
  1. “Αν περάσουμε σε ΑΕΙ στην πόλη μας τότε το κόστος σπουδών είναι πολύ χαμηλό” Ακόμα και όταν η σύγκριση γίνει σε σχέση με το να έχει περάσει ο υποψήφιος σε ΑΕΙ της ίδιας πόλης με αυτή που διαμένει η οικογένεια, τα επιπλέον 2 χρόνια που απαιτούνται μέχρι την αποφοίτηση είναι σαφώς χαμένα χρόνια, και λόγω του καθημερινού κόστους, αλλά κυρίως και εισοδηματικά, γιατί πρέπει να λάβουμε υπόψη μας  και τους 24 χαμένους μισθούς από μία θέση εργασίας την οποία λόγω παράτασης σπουδών.  Αν κάνει κανείς υπολογισμούς, ακόμα και με τον πιο συντηρητικό τρόπο, θα ανακαλύψει ότι τα υποτιθέμενα χαμηλά έξοδα συνολικά ισοδυναμούν για την οικογένεια στο ίδιο επίπεδο με αυτό των σπουδών στη Βρετανία.
  1. “Ας κάνουμε την προσπάθειά μας με τις Πανελλήνιες για να δούμε τι μπορούμε να πετύχουμε και αν κάτι δεν πάει καλά βλέπουμε για το εξωτερικό”   Ένας εντυπωσιακά μεγάλος αριθμός υποψηφίων επιλέγει τον δρόμο των Πανελληνίων εξετάσεων καθαρά και μόνο από την ανάγκη για διάκριση μεταξύ των μαθητών του σχολείου αλλά και για την αποδοχή και αναγνώρισή τους μέσα στο κλειστό οικογενειακό και συγγενικό περιβάλλον.  Δεδομένου ότι οι Πανελλήνιες λαμβάνουν δημοσιότητα στα Μέσα Ενημέρωσης, δίνουν έμμεσα το κίνητρο αυτό στα παιδιά και τις οικογένειες τους με αποτέλεσμα να υπόκεινται σε μακρά προετοιμασία σε Φροντιστήρια και ιδιαίτερα, ελπίζοντας ότι θα μπορέσουν να αισθανθούν πως “πέτυχαν”.  Αυτή η επιτυχία όμως λίγα χρόνια μετά, αποδεικνύεται μια εξαιρετικά ακριβή και χρονοβόρα αλλά και αδιέξοδη επιλογή, όταν ληφθούν υπόψη και οι δυνατότητες εργασίας και η αναγνωρισιμότητα του Πτυχίου στο Διεθνές περιβάλλον εργασίας.
  1. “Τώρα έχουμε ήδη ξεκινήσει την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες και μια αλλαγή πορείας θα είναι περίπλοκη.”  –  Συχνά πολλοί υποψήφιοι φοβούνται την αλλαγή πορείας όταν έχουν ήδη μπει σε φάση προετοιμασίας για τις Πανελλήνιες από τη Β’ Λυκείου. Αρνούνται το γεγονός πως έχουν ακόμα χρόνο να κατευθυνθούν προς τα κορυφαία Πανεπιστήμια της Μ. Βρετανίας και της Ευρώπης.  Δεν συνειδητοποιούν ότι με τις σπουδές στο εξωτερικό θα τελειώσουν νωρίτερα, θα βρουν ταχύτατα εργασία και θα απολαύσουν διεθνούς αναγνώρισης, πολύ απλά γιατί η αλλαγή πλεύσης είναι ψυχολογικά απαιτητική, θέλει δύναμη απόφασης (χωρίς όμως να χαρακτηρίζεται από κάποιο ρίσκο).  Κάτι που τελικά αποτελεί άλλον ένα Μύθο και το μόνο που χρειάζεται είναι να έχει κάποιος τη σωστή ενημέρωση.

 

  1. “Θέλουμε να δώσουμε στην Ελλάδα για να κατοχυρώσουμε μια θέση σε ένα Ελληνικό ίδρυμα”  –  Όσο περίεργο και αν ακούγεται σε τελική ανάλυση, αρκετά συχνά πολλές οικογένειες ισχυρίζονται πως το να έχει πετύχει ο υποψήφιος μία θέση σε ένα Ελληνικό ΑΕΙ ή ΤΕΙ αποτελεί κάποιου είδους ασφάλεια.  Αυτό για όσους έχουν ήδη μπει σε αυτή τη διαδικασία και βιώνουν την καθημερινότητα ως φοιτητές στα Ελληνικά Πανεπιστήμια ή ως γονείς φοιτητών και λαμβάνοντας υπόψη τις υπάρχουσες προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης μετά την αποφοίτηση τους, αποτελεί σαφώς ένα Μύθο και επίσης σχήμα οξύμωρο. 

 

  1. “Θα δώσω Πανελλήνιες για να πετύχω στην Ελλάδα, γιατί αυτό κάνουν όλοι. Θα τα δηλώσω όλα και θα σπουδάσω στη χώρα μου κι ας μπω σε όποια τυχόν Ειδικότητα με στείλει η βαθμολογία μου.  Άλλωστε, η Μ. Βρετανία είναι μια εναλλακτική για όσους αποτυγχάνουν να μπουν στην Ελλάδα.”  –   Ένας ακόμη Μύθος από αυτούς που τελικά συνεισφέρουν στη λάθος επιλογή στρατηγικής είναι αυτός που λέει ότι στο εξωτερικό και στη Μ. Βρετανία πιο ειδικά, πηγαίνουν όσοι δεν πέρασαν στην Ελλάδα.  Η πραγματικότητα των επιτυχημένων Ελλήνων (που έχουν αποφοιτήσει από Βρετανικά κυρίως Πανεπιστήμια) και η δυναμική επαγγελματική πορεία τους τόσο στις ξένες χώρες όσο και στην Ελλάδα, διαψεύδει ξεκάθαρα την παραπάνω υπόθεση. Η επίτευξη διεθνούς καριέρας, με υψηλές αμοιβές και ένα βιοτικό επίπεδο, που άμεσα επηρεάζεται από την ποιότητα των σπουδών που ακολουθεί κάποιος, είναι το πραγματικό ζύγι που οδηγεί τους πιο ενημερωμένους και φιλόδοξους νέους στη διαδρομή των σπουδών σε ένα κορυφαίο ίδρυμα του Εξωτερικού.  Τέλος, το μεγαλύτερο στρατηγικό σφάλμα των νέων είναι ότι την απόφαση για το τι θα σπουδάσουν και το τι επάγγελμα θα ασκήσουν στη ζωή τους ολόκληρη, την αφήνουν στο που θα τους οδηγήσει η βαθμολογία τους, άρα ουσιαστικά στην τύχη.  Στην απόφαση για Σπουδές στη Μ. Βρετανία, η επιλογή Ειδικότητας, άρα και του μελλοντικού επαγγέλματος είναι καθαρά στα χέρια των υποψηφίων, μια και δηλώνουν συγκεκριμένα την Ειδικότητα που επέλεξαν και μόνο.

Στατιστικό:  την τελευταία δεκαετία η πλειοψηφία των Ελλήνων που επιλέγουν τη Μ. Βρετανία ως κύριο προορισμό για τις σπουδές τους, είναι μαθητές πολύ υψηλών επιδόσεων και γνώσεων τόσο σε σχολικό επίπεδο όσο και στην Αγγλική γλώσσα.

Οι καλοί μαθητές πλέον είναι εκείνοι που επιλέγουν τη Μ. Βρετανία.

Συμπερασματικά, όχι μόνον το χαμηλό κόστος, η διεθνής αναγνώριση και οι επαγγελματικές προοπτικές αλλά και η εμπειρία αυτή καθ’ αυτή  με ότι συνεπάγεται για την προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη των νέων φοιτητών, δείχνουν σαφώς προς την κατεύθυνση της επιλογής σπουδών στα Δημόσια Βρετανικά ΑΕΙ.

Θα μπορούσαμε να πούμε πως όταν οι υποψήφιοι και οι οικογένειές τους λαμβάνουν τη σωστή ενημέρωση, άρα και τη γνώση/θάρρος της λογικής τους επιλογής, τελικά θα βρουν και θα επιλέξουν την κρίσιμη στροφή χωρίς να παρασυρθούν από τις σειρήνες της πεπατημένης ρουτίνας.

Το NETWORK είναι το No.1 UCAS School στην Ελλάδα για τα έτη 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 και 2018 (επεξήγηση:  σύμφωνα με τις επίσημες στατιστικές του UCAS, το NETWORK έχει το μεγαλύτερο αριθμό επιτυχόντων σε Βρετανικά ΑΕΙ για τα παραπάνω έτη από οποιονδήποτε άλλο οργανισμό στην Ελλάδα και μάλιστα με διαφορά +40% από το Νο.2).